Tidlig innsats

Tidlig innsats - Allmennpedagogisk tilbud hos Jordbærkollen Barnehage

Tidlig innsats er et sentralt prinsipp i lierbarnehagen og lierskolen. Tidlig innsats betyr at man skal sette i gang tiltak for et barn med en gang det er behov for det og når som helst både i barnehagen og i skoleløpet. Vi vil identifisere vansker på et tidlig tidspunkt og unngå en «vente-og-se-holdning». Barnehagen er en spesielt viktig arena for forebyggende tidlig innsats. I lierbarnehagen og lierskolen arbeider vi målrettet med tidlig innsats for at alle barn og unge skal kunne delta i fellesskapet og utvikle seg, mestre og lære ut fra egne forutsetninger. Tidlig innsats i et allmennpedagogisk perspektiv vil si at innsatsen rettes mot alle barn innenfor det ordinære opplæringstilbudet, både på individ- og systemnivå. Tidlig innsats ansees ikke primært som spesialundervisning, men utelukker ikke at det kan være en konsekvens av kartlegging og utredning. I dette perspektivet er systematisk kartlegging av alle barn/elever på et tidlig tidspunkt et helt nødvendig verktøy.

Dette for at innsatsen skal kunne rettes mot bestemte områder det kan tyde på at barnet strever med, eller står i faresonen for å utvikle problemer i henhold til. Tidlig innsats som allmennpedagogisk strategi innebærer at arbeidet utføres av alle ansatte i barnehager og skoler, ikke nødvendigvis av en spesialpedagog. Lierbarnehagen og lierskolen har gode rutiner for samarbeid med relevante hjelpeinstanser. I skolen avholdes jevnlig tverretatlige møter der barnevernstjenesten, PPT og helsetjenesten samarbeider til barnets beste. God samhandling rundt utsatte barn og unge forutsetter åpenhet og godt samarbeid på tvers av etater og tjenesteområder. Barn vokser opp i familier med ulike styrker og utfordringer. Det gir barnehagene og skolene et stort ansvar for å gi alle barn en god start på livet og for å kompensere for manglede støtte og stimulering hjemmefra. Prinsippet om tidlig innsats skal bidra til å utjevne sosial ulikhet og skape bedre muligheter for læring for alle barn og unge i et inkluderende barnehage- og skolemiljø (Kvalitetsplan for lierbarnehagen og lierskolen 2023 – 2027, s. 7)

I rammeplanen står det at barnehagen skal tilpasse det allmennpedagogiske tilbudet etter barnas behov og forutsetninger, også når noen barn har behov for ekstra støtte i kortere eller lengre perioder. Barnehagen skal sørge for at barn som trenger ekstra støtte, tidlig får den sosiale, pedagogiske og/eller fysiske tilretteleggingen som er nødvendig for å gi barnet et inkluderende og likeverdig tilbud. Tilretteleggingen skal vurderes underveis og justeres i tråd med barnets behov og utvikling. Inkludering i barnehagen handler også om tilrettelegging for sosial deltakelse. Barnehagens innhold må formidles på en måte som gjør at ulike barn kan delta ut fra egne behov og forutsetninger. Barnehagens viktigste sosialiseringsarena er leken. For noen barn kan tidlig innsats innebære at personalet arbeider særlig målrettet og systematisk – over kortere eller lengre perioder – med å inkludere barnet i meningsfulle fellesskap. Hvis det er grunn til å tro at barnets behov ikke kan dekkes innenfor det allmennpedagogiske tilbudet, skal barnehagen opplyse foreldrene om retten til å kreve en sakkyndig vurdering av om barnet har behov for spesialpedagogisk hjelp. Barnehagen skal sørge for at barn som mottar spesialpedagogisk hjelp, inkluderes i barnegruppen og i det allmennpedagogiske tilbud.

Jordbærkollen Barnehage skal tilby innenfor arbeidet med tidlig innsats med å:

- Arbeide med fagutvikling

- Arbeide på system- og individnivå.

- Utarbeide tiltaksplaner for individ, gruppe og hele barnehagen.

- Observasjon og kartlegging

- Arbeide ut fra tidlig innsatsprinsippet ref. rammeplan og kvalitetsplan for lierbarnehagene

- Gjennomføre og evaluere planer og tiltak

- Barns beste vurdering - Veilede øvrige personalet

- Oppfølging av personal i arbeidet med tiltak som foreligger

- Foreldrerådgivning

- Samtaler med foreldre

- Samarbeid med tverrfaglig med aktuelle instanser

For å arbeide med tidlig innsats, vil en barnehagelærer hos Jordbækollen Barnehage SA inneha denne rollen, og vil ha en hel dag hver måned til å jobbe med dokumentasjon, veiledning og det som er nødvendig for å gjennomføre tiltak/planer. Ellers vil vedkommende arbeide med dette hver eneste dag på begge grupper og sørge for at planer og tiltak gjennomføres og utfører nødvendige justeringer for barnets og gruppens beste.

Allmennpedagogisk tilbud er noe hele barnehagen skal jobbe med, og hele personalet har bredt erfaring innenfor dette arbeidet.

Tidlig innsats tilbud bhg