Sovevakt

Det har lenge vært ute for høring ang sovevakter i barnehager, vi velger å da å ha en ordning på sovevakter i vår barnehage

Rutine for sovevakt.

Det skal være en voksen som har ansvar for å være tilstede når barna sovner, under søvn og når det våkner.

Sovevakten skal være tilstede ved å sitte der eller sjekke ofte med intervall på 5-10 min, om det er tidlig eller sent på dagen. Alternativt har vi barnet ved verandadøren.

Babycall skal alltid stå på uansett.

Vi sjekker også oppi vognen at barnet har det godt, om de ligger komfortabelt, varm/kald etc.

Sovevakter er fordelt på faste dager hos personal.

Vogn er foreldrenes ansvar, de skal sørge for at vognen har god sikkerhet og dekker barnets behov jfr. årstider. Vi gir beskjed om det er noe som må repareres, byttes o.l.
Barn som er i overgang til å slutte med søvn, kan hvile på madrass inne med en voksen